onsdag 2. juli 2014

Knallgode hjemmebakte brød med gulrot - uten å smuldre

Jeg er veldig glad i hjemmebakt brød og har prøvd mange oppskrifter. Jeg har hatt problemer med at brødene smuldrer og det ender med å kaste de.....men etter litt prøving og feiling, har jeg endelig funnet en oppskrift som er god, sunn og som ikke smuldrer.

Antar hemmeligheten er at jeg hever de flere ganger, og knar de mellom hver gang. I tillegg begynte jeg å tenke på at min mor alltid stakk i brødene med gaffel før de ble satt i ovnen. Jeg tror at det å få ut mest mulig luft gjør brødene mer faste

Jeg er i allefall veldig fornøyd med disse - de er gode og metter lenge. Jeg deler de i 2 og fryser de ned, slik at jeg tar opp et halvt brød i slengen

Jeg baker de i hovedsak med fullkornsmel eller speltmelt, men tar også annet grovmel om jeg har.
Jeg fyller på med de frøene jeg har i huset og i kveld ble det gresskarfrø da boksen med solsikkefrø var tom :)

For de som er interessert er oppskriften under bildet





Oppskriften er til ca 4 brød (2x 2l og 2x1,5 ) brød:


100 gram gjær
2 l lunkent vann
4 ts salt
Ca 3 dl finrevet gulrot
4 dl havregryn
ca 4 dl solsikkefrø
ca 2 dl linfrø
ca 2 dl sesamfrø
ca 3,4 dl fullkornsmel
ca 2 - 3 spiseskjeer Fiberhusk fra Helsekosten
litt kruskakli

Bland lunket vann og tørrgjær. Riv gulrøttene, tilsett dette og resten av ingrediensene.

Elt til du har en fin og elastisk deig, ca 8 minutt. Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 1 time.

Ha deigen over på et bakeunderlag og kna deigen godt og del i 4 deler som du etterhever ca 15 min

Kna emnene og rull de og legg i former (smurte eller med bakepapir)

Dekk brødene med et kjøkkenhåndkle og etterhev i 1 time.

Pensle brødene med vann og bruk en gaffel for å stikke brødene med, slik at det går ut litt luft

Stek brødene nederst i ovnen ved 200 grader i ca 1 time

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar