lørdag 10. august 2013

Grove scones

Fikk brålyst på scones i dag og fikk også ånden over meg til å omsette lysten til noe å sette tenna i.

Jeg surfet litt på nettet for å finne ut om jeg hadde alle ingrediensene, og var i ferd med å starte å lage Lavkarbo variant - helt til jeg så innholdet, 7 egg, 500 g nøtter, 250 g ost og masse smør! Hjelpes. Det hørtes ikke bra ut, sikkert gode, men ikke noe jeg ville spise. 

Så da prøvde jeg meg fram med det jeg fant i huset, butikken har jeg vært på i dag og skal ikke dit en gang til..

Jeg endte opp med dette til 12 scones;
2 dl havregryn
4,5 dl hvetemel
0,5 dl FiberFin fra Funksjonell mat
2 dl sammalt hvete grov
2-3 ts bakepulver
4 ss rapsolje
1 ts Seltin (salt)
4 små beger yougert naturell, utgått på dato og måtte brukes nå eller kastes ;)
Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø

Jeg hadde havregryn i en bolle, lunket på yougert og blander den med havregrynet. Lot de kose seg sammen, mens jeg målte opp resten av ingrediensene. Blandet deretter i resten og eltet sammen alt med en skje. ( Frøene målte jeg ikke! Bare tømte litt i deigen før jeg eltet... Ca 0,5 dl av hver, tipper jeg)

Deretter tok jeg deigen på benken, rullet den til en pølse og delte denne i 12 skiver med en kniv.

La disse på stekebrettet, trykket de litt og snittet litt i dem med pizzahjul.
Ovnen var forvarmet til 225 grader og jeg stekte de midt i ovnen i 15 min.


På ca 30 minutter hadde vi varme scones til sen lunsj ;) de smakte godt med moltesyltetøy, plukket i 1997!! og brunost med agurk. Jeg tror jeg tør å anbefale de ;)

Ps. Dere som helt sikkert reagerer på agurken på brunosten. Det ER godt. Prøv ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar