lørdag 2. mars 2013

Lefsebaking...slik jeg gjør det

I dag har det vært påfyll av lefse mot påske og forhåpentligvis sommerferien.

For de som lurer på hvordan jeg gjør det, skal jeg prøve å beskrive det. Jeg starter kvelden før med å koke poteter, skrelle de og male de varme. To ganger i kvern og den siste gangen med litt salt. Jeg bruker Seltin (sunn som jeg prøver å være)

Dagen starter med å kna inn 500 gram mel pr kilo potetmasse. Jeg har begynt å bruke Spelt, av den enkle grunn at jeg tror det er sunnere enn hvetemel, som oppskriften til Nanna (Olas tante) sier. Lefsa blir myk og god med spelt, syns jeg. Denne blandingen står kjølig ca en halv time. Med forkle til mamma, min egen Valdresbuff som tørkle og kjevle og bakstefjøl til svigermor..ja og med min takke på god varme, så er jeg igang


Så er det bare å kjevle ut passe evner. Kjevler med kjevle, bruker trinse tilslutt for å få kantene tynnere enn kjevle klarer, ruller over med "pigghjul" slik at det blir hull i lefseleiven slik at den ikke eser for mye på takka. Lefsa tas over på takka med en bakstespade.



Når lefsa er stekt på den ene siden, så snus den. (tar kort tid, så følg med) etter at begge sider er stekt, legges den på klede, brettes inn på alle sider til en firkant. Så legges den godt innpakket i et klede, slik at den beholder fuktigheten. Alle lefser stables i sammen og pass på tett klede rundt de. Der ligger de til de er kalde, før jeg pakker 3 lefser pr brødpose og fryser de ned.



I dag ble det 20 lefser av ca 3,7 kg ferdigskrelt og malt potet. Tok det i 2 økter, med skipause og fikk se Bjørgen ta VM-gull og Tora ta gull i Holmenkollen.

Nå blir det fersk lefse og rakfisk på Ola når han kommer hjem fra Dansketur. Lillian får også smake som har vært så snill å hente han på kaia.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar