tirsdag 12. januar 2016

Snø - kan også være til nytte

Jeg kan vel si at jeg ikke er veldig glad i snø. Den fører til mye pes, men kom til nytte nå.

Jeg har et par saueskinn som er over 40 år gamle og gode minner fra spelsauen fra oppveksten min. Disse fikk jeg når jeg bodde hjemme, i mine ungdomsår og har fulgt med på alle flyttelass.

De bærer preg av sin alder og at de aldri var "vasket". De har bare fått støvsuget seg en gang i ny og ne. Etter godt råd fra min søster, som er eksperten på ullskinn, Se mer her  gjorde jeg følgende:


1. La skinnene ut i kulden et par timer så de ble gjennomkalde.
2. La de så ut i nysnøen og "badet" sammen med de.. Krabbet rundt på plen og baset rundt med de. Dette gjorde jeg i kveldens mulm og mørke for at ikke naboer skulle tro jeg hadde klikket helt. 




3. Ristet de godt for å få bort snøen
4. Tok de inn og tørket de



5. Med en hundebørste fra Biltema børstet jeg ulla


Slik ble de freshet veldig opp og for de som lurer har de aldri vært hvite.  Skal nok ta flere runder med børsten, men det var tungt så det ble bare en runde i første omgang




Tips til alle med møkkete og rufsete saueskinn 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar