lørdag 18. oktober 2014

Hjemmebakt lefse fra A til Å

Ingenting slår hjemmebakt lefse til rakfisk og sylte til jul. Så derfor lærte jeg meg kunsten for noen år siden. (Hvorfor gikk jeg ikke i lære hos mama....) Jeg tok et kurs gjennom Husflidslaget i kommunen og plukket opp noen tips fra barndom og ikke minst svigermor. 

For de som har lyst til å prøve legger jeg ut min fremgangsmåte her:

Først kokes potet, skrelles og males 2 ganger, siste gang med salt. Jeg bruker kun Seltin i all matlaging. Dette står til kjøling natten over 

Neste dag starter moroa. Den malte poteten fra kvelden før skal klargjøres. Oppskrift fra svigermor er at 500 g mel eltes inn i 2 kg malt potet

Jeg bruker farseformer, men kjenner at jeg vurderer å ta med hjem eltetrau fra hytta og la det komme til heder og verdighet igjen

Etter ar dette er eltet inn, så står blandingen/deigen og hviler en times tid, mens jeg samler all styrke til kjevling ;)

Så er det klart for kjevling, så trinse for å få leiven tynn og tilslutt lages hull i leiven for å unngå at lefse hever på takka


Nå er lefsa klar for takka. Bruker stekespade, ruller leiven rundt den før den rulles ut på takka og stekes raskt på begge sider 


Når den er stekt tas den av takka. Jeg bruker laken og legger lefsa på, bretter lefsa og legger den under teppe for å beholde fuktighet 


I dag fikk jeg hjelp av datter, Lillian. Så er hun opplært og det er videreført til neste generasjon. 

Her er dagens produksjon klar til nedpakking og frysing. 23 stk


Mmmm bare å vente på at rakfisken er klar og sylta laget! 

 Og hvis noen lurer på hva som skjer her en lørdagskveld.. Vel, har startet på A igjen...ny 10 liters kjele med potet til kok som skal males! Ny bakedag i morgen:)

Tilslutt et lite bakstekjerring-selfie :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar